tiistai 8. joulukuuta 2015

Voimansiirto tekniikka 2: kaksoismassavauhtipyörä

Miksi kaksoismassavauhtipyörää käytetään?  


Kaksiosaisen rakenteen vuoksi kampiakselista peräisin olevat vääntövärinät tasaantuvat tehokkaammin kuin tavanomaisella vauhtipyörällä. Tämän vuoksi sen etuha ovat esim. se että moottoria pystytään käyttämään suurilla vaihteilla pienemmillä kierrosluvuilla ilman värähtelyä joka on eduksi vaihteiston kestävyydelle, mikä on myös edullisempaa polttoaineen kulutuksen kannalta.

Miten kaksoismassavauhtipyörä eroaa tavanomaisesta vauhtipyörästä?

kaksoismassapyörä vioittuu kiinteää vauhtipyörää herkemmin, mutta kaksoismassavauhtipyörän kanssa kampiakselilta tuleva vääntömomontin värähtely vähenee ja sillä voidaan käyttää moottoria suuremmilla vaihteille pienemmillä kierrosluvuilla, toisin kuin kiinteällä vauhtipyörällä.

Miten viallinen kaksoismassavauhtipyörä oireilee ajossa?

ensimmäinen oire on tyhjäkäynnillä kuuluva kolina, joka vaimenee kytkintä painaessa. liikkeelle lähdettäessä hyytyy. myös kytkimen luisto kertoo rikki menevästä kaksoisvauhtimassa pyörästä. 

Mitä tapahtuu, jos kaksoismassavauhtipyörän tilalle vaihtaa kiinteän vauhtipyörän?
Ajo muuttuu epätasaisemmaksi ja kampiakselilta tuleva vääntömomentin värähtely lisääntyy

Miten tarkistat kaksoismassavauhtipyörän kunnon, jos vaihteisto on irroitettu?
Siitä täytyy tarkastaa, hammaskehä,jousitukset,välykset,kitkapinnat ja ulkoinen tarkastus, ettei ole värjäymiä ja merkkejä esim. ylikuumenemisesta tms.

Miten kaksoismassavauhtipyörä asennetaan moottoriin?
Tässä tarvitsee ottaa huomioon valmistajan ohjeet kiinnitykseen, oikeanlaisilla pulteilla kampiakseliin.

sarissa,minka,santeri


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti