keskiviikko 9. joulukuuta 2015

voimansiirto tekniikka 2: automaattivaihteistot

 Miten ns.perinteinen automaattivaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?

 Automaattivaihteisto koostuu momentinmuuntimesta,monipuolisesta hydrauliikkapiiristä mikä kytkee vaihteet päälle ja kahdesta planeettavaihteesta.
Automaattivaihteistossa moottorin tuottama voima välitetään momentinmuuntimen pumppupyörältä öljyn välityksellä turbiinipyörälle, tästä voima siirtyy eteenpäin hammaspyörävaihteistolle.

Miten DSG-vaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?

DSG-automaattivaihteisto on kaksoiskytkinvaihteisto, mitä Volkswagen-konserni käyttää. Se on varustettu kahdella kytkin akselilla ja sähköisesti ohjattu, toinen parittomille vaihteille ja toinen parillisille vaihteille. Ajo on melkein katkotonta, koska seuraava vaihde on jo kytkettynä valmiiksi seuraavaa vaihtoa varten. DSG-vaihteissa ei ole momenttimuunninta.

Miten CVT-vaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?
Sen välityssuhde on lähes portaattomasti muuttuva. Se mahdollistaa moottorin käytön ajotilanteen ja polttoainetalouden kannalta optimaalisella pyörintänopeudella. Variaattorin avulla muodostuu Välityssuohde.
Vaihteisto ja moottori ovat yhdistetty hydraulisella monilevykytkimellä tai momenttimuuntimella.Ajosuunnan vaihtaminen onnistuu planeettavaihteen avulla ja tämän takia toiminta muistuttaa todella paljon "perinteistä" automaattivaihteistoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti