Mittaus tapahtuu liittämällä mittausjohtimet anturiin siten että se pysyy toiminnassa ja samalla pystyy mittaamaan signaalit. Tietokoneelta valittiin kohta ''Autot'' josta pystyi valitsemaan mitattavan kohteen, jonka jälkeen tietokone avasi sivun jossa kerrottiin kuinka johdotukset liitetään ja kuinka mittaus tapahtuu, sen ohessa löytyi myös esimerkkikäppyrät joista näki minkälaista käppyrän kuuluu mitattaessa olla.
ABS-anturin mittaus
ABS-anturi on induktiivinen, kaksinapainen anturi. Induktiiviseen anturiin induktoituu jännite kun hammaskehä leikkaa anturin magneettikentän .Toimintaa mitataan liittämällä mittausjohtimet ABS-anturin liittimiin oskilloskoopilta. Käppyrää tulee sen mukaan mitä renkaat pyörivät, tiheämpää pyöriessä lujempaa ja loivempaa kun renkaat pyörii hitaampaa.
Nokka-akselin asentotunnistimen mittaus
Skodassa Nokka-akselin asentotunnistin on Hall anturi.Hall anturin toiminta perustuu
elektroneihin vaikuttavaan magneettiseen voimaan, joka aiheuttaa jännite-eron johtimen reunojen välille. Hall-anturin toiminta ei perustu induktioon, joten se pystyy havaitsemaan myös paikallaan pysyviä magneettikenttiä
Hall anturin käppyrä eroaa induktiiviseen siitä että se on kantikasta ja indukstiivissä on terävämpää. niiden ero on myös siinä että hall anturi toimii sähkön avulla ja induktiivinen tuottaa itse sähkön magneettikentän avulla, niinkuin ylempänä mainittu. Oskiloskooppi liitetään taas y haarroilla liittimeen ja mitataan. näytölle piirtyy nokka-akselin hampaiden kuvio ja siitä voidaan päätellä nokka-akselin asento.
Sytytyslaitteisto ensiö- ja toisiojännitesignaalin mittaus.
Mittauksessa käytimme skodassa olevia yksikkö puolia. Sytytys puolassa olevasta ensiökäämistä katkotaan virtaa jolloin ensiökäämi synnyttää jännite piikin. Jännite piikki ohjataan toisiokäämille, joka vahvistaa jännitepiikin vielä suuremmaksi jännitepiikiksi. toisiokäämin synnyttämä suuri jännitepiikki ohjataan sytytys tulpalle. Mittauksessa mittasimme virtapihdeillä puolan ensiökäämille menevää virtaa, puolan virtajohdosta (vihreä kuvaaja), jännitettä puolalta tulevasta signaali johdosta (sininen kuvaaja). Toisiokäämin jännitepiikkejä mittasimme puolan päälle asetettavalla yleistoisio adapterilla (punainen kuvaaja).
Ilmanmassamittarin signaalin mittaus.
Imusarjan painetunnistimen signaalin mittaus
Imusarjan painetunnistin eli MAP anturi kertoo moottorin ohjausyksikölle, minkä suuruinen paine imusarjassa kulloinkin vallitsee. Ilman lämpötilan, paineen ja moottorin pyörintänopeuden perusteella ohjausyksikkö laskee moottorin kuormitustilanteen, jonka perusteella polttoaineen suihkutusmäärää ja sytytysennakkoa säädetään.Tyhjäkäynnillä käppyrä on tasaista, mutta muuttuu kaasuttaessa, videossa muutos on aika heikosti havaittavissa, koska unohdimme muuttaa asetuksia.
Lambda-anturin signaalin mittaus
Mittasimme samaan aikaan ennen ja jälkeen katalysaattorin olevat lambda-anturit. Lambda-anturit mittaavat pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle.Mittauksessa mittasimme lambdalta tulevasta signaalijohdosta lambda-anturin signaalijännitettä. Kaasuttaessa signaali muuttuu tiheämmäksi.Etummaisen lambdan jännite vaihtelee 0.1-0.9 välillä. (0.1 laihalla/0.9 rikkaalla)
Ryhmässämme oli tekemässä: Minka Pekkala,Topi Patinen ja Sarissa Tiihonen
Tehtävä oli yllättävän helppo, mitä ekana ajatteli ja mietti siitä, mutta kun tarpeeksi perehtyi niin olikin helppoa ja mielenkiintoista. Opin käyttämään oskilloskooppia ja ymmärtämäänkin vähän että mitä siellä tapahtuu :D
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti